SWOT

SWOT
10 februarja, 2016 Omnibus

Če želite izdelati strategijo za nek izdelek, proces in – zakaj pa ne – celo podjetje (npr. startup), je SWOT analiza eno od najbolj pripravnih orodij.

S svojo enostavnostjo si je analiza pridobila širok krog uporabnikov. Ta enostavnost je SWOT opremila z neprebojno trdoživostjo – od njegovih prvih objav je namreč minilo že skoraj pol stoletja.

O gibčnosti modela priča tudi to, da se je lepo zlil z agilno miselnostjo zagonskih podjetij in se tako osvežil in obnovil za digitalno obdobje.

PREPROSTOST

Preprosto SWOT analizo lahko hitro skiciramo, nato pa bolj podrobno dodelamo posamezne elemente. Vsekakor je SWOT analiza odlično orodje za pripravo strategij in taktik za doseganje posameznih ciljev.

Strnemo jo lahko kar v kvadratu, razdeljenem na štiri enake dele.

Udobno preprosta je tudi razlaga akronima SWOT:

  • S(trengh) – prednosti
  • W(eaknesses) – slabosti
  • O(pportunities) – priložnosti
  • T(hreats) – nevarnosti.

UPORABA MATRIKE

SWOT analizo uporabimo, ko želimo:

1) oceniti trenutni položaj podjetja ali ocenjevane dejavnosti, procesa: v trgovini je tako pogosta uporaba SWOT-a pri oceni kategorije (blagovne skupine), ki jo lahko vidimo kot neke vrste poslovno enoto s svojimi prihodki, odhodki in cilji
2) dognati nove priložnosti v prihodnosti, npr. za novo nastale izdelke ali inovativne formate trgovin
3) začeti nov projekt in ga dobro usmeriti proti cilju: kako od začetne situacije A (kjer smo) priti do cilja v točki B (kjer bi radi bili)

Čeprav so SWOT analizo zapredli akademiki pri delu z velikimi korporacijami, pa se je njena vzvišenost pozneje spustila tudi k ljudem, v manjša podjetja. Ključni razlog je, da je množica podatkov danes preprosteje dostopna in za tovrstne analize niso več potrebni bohotni oddelki za raziskave in razvoj.

SWOT KOT ODSKOČNA DESKA ZA USPEŠNE PROJEKTE

Pri našem delu smo SWOT v zadnjih letih uporabili npr.

  • pri razvoju povsem novega formata trgovin, kjer nam je SWOT pomagal oceniti poslovno priložnosti in držati smer kljub velikemu številu udeleženih oddelkov naročnika
  • pri okrepitvi že uveljavljenega tržnega produkta, kjer smo za njegovo novo lansiranje tudi opredelil ključne konkurenčne prednosti
  • za redefiniranje poslovnega modela prototipne trgovine za novo verigo restavracij / trgovin

Na vsak način je SWOT izjemno uporabna začetna točka pri zahtevnejših projektih. Po izkušnjah lahko zatrdimo, da čas investiran v SWOT neprimerno skrajša kasnejše faze, predvsem pa zmanjša število napak, saj že v zgodnjih fazah pomaga opredeliti pot.

Vsako potovanje – tudi poslovno – potrebuje svoj zemljevid in SWOT je pri tem izjemen!

8 SESTAVIN USPEŠNE SWOT ANALIZE

Kot vsako orodje, se tudi SWOT lahko uporablja povsem v napačne namene.
Spodnje nasvete lahko vzamete kot navodilo za uporabo oz. ločnico med SWOT analizo in SWOT skropucalom.

1) pomemben je izbor dejavnikov, ki jih vzamete v poštev

1a) izbor ni namenjen temu, da se enakomerno zapolnijo vsi kvadratki – razen če vam ne naložijo zapolnitve praznega prostora v letnem poročilu za veliko
korporacijo

1b) izbor dejavnikov mora biti povezan s ciljem; analiza obnašanja kupcev v trgovini je npr. neposredno povezana z razvojem produkta

2) morda lahko nekoliko precenite konkurenco, toda bodite posebej neizprosni pri oceni svojih šibkih točk; od tega koraka je odvisna ocena – govori pa tudi o sposobnosti za dosego priložnosti …

3) upoštevajte pomen izbranih dejavnikov; ni vseeno ali pri analizi kot nevarnost ocenjujete možnost strmoglavljenja meteorita ali davek, ki je že v parlamentarni proceduri. Dejavnike z večjo težo označite s krepko pisavo (=boldajte)

4) shranite seznam dejavnikov, ki ste jih izločili iz analize; morda vam bodo prišli prav naslednjič

5) ne spreglejte, da je SWOT analiza! Pravzaprav je skupek analiz; če želite analizirati asortiman, potem pride v poštev rangiranje in določanje Paretove točke 80/20, če je treba oceniti potencial blagovnih znamk, lahko podatke razvrstite v matriko BCG, kjer velikost mehurčkov označuje velikost blagovne znamke. In tako dalje.

6) iz zaključkov SWOT analize mora nastati akcijski načrt, ki določa aktivnosti in čas za realizacijo; razen če … (glej točko 1a)

7) pomembno je upoštevati časovno komponento oz. razlikovati med kratkoročnimi in dolgoročnimi priložnostmi; dobavitelj lahko tako hitro opravi sestanke s ključnimi kupci in jim predstavi idealno ureditev svojih proizvodov, po drugi strani razvoj nove storitve lahko traja dlje časa – in tudi zahteva večji vložek; dobra SWOT analiza bo torej realno ocenila trajanje predvidenih aktivnosti

8) še enkrat: SWOT analiza ni cilj, marveč orodje, ki naj pomaga opredeliti situacijo in trasirati pot k cilju! In kot vsako orodje ga lahko uporabljate na več načinov.

***

V Omnibusu SWOT analize redno uporabljamo pri analitičnem delu. Uporaba na primerih je tudi sestavni del izobraževalnih modulov, posvečenih upravljanju blagovnih skupin.

Čas priprave je sicer odvisen od zahtevnosti projektov in že zbranih podatkov, vsekakor pa smo se naučili poiskati začetno verzijo SWOTa že v eni delavnici podkrepljeni z online anketo.

Kot rečeno. Projekti so neke vrste potovanje. In vsako potovanje potrebuje svoj zemljevid. SWOT je pri tem izjemen!

Če želite skupaj z nami skuhati dober SWOT in ga potem spremeniti v akcijski načrt za uspešen projekt – stopite v stik.

0 Comments

Leave a reply

Vaš e-naslov ne bo objavljen.

*